OP DE HOOGTE BLIJVEN?

LEER ZE NU AL KENNEN

Tim Verheyden

Tim Verheyden is journalist en reportagemaker bij VRT Nieuws, voor o.a. Pano. Voordien werkte hij als Chef Storytelling bij Het Journaal, internationaal verslaggever bij VTM-nieuwsdienst en presentator bij Koppen. Tim schreef een boek over storytelling 'How To Story' en studeerde zelf onder meer Video Storytelling for the Web en Entrepreneurial Journalism aan de City University of New York, waar hij ook even correspondent was. Tim leert je het belang van een goed verhaal en de bijhorende storytellingtechnieken en reikt de tools aan voor een goed digitaal verhaal.

Christina Cerqueira

AJ+ is een wereldwijd nieuwsagentschap voor de connected generation. Hun korte en sociale manier om het nieuws te verslaan onder het motto 'News made where you are' is uniek. AJ+ stuurt uit California Christina Cerqueira naar Gent, senior producer en videojournalist, om haar ervaring in nieuwsdesign te delen en hun visie op multiplatform contentdistributie en audience engagement toe te lichten.  

Vincent Merckx

Vincent Merckx is al zes jaar online redacteur in het team van Rudi Vranckx (VRT). Daar is hij verantwoordelijk voor de sociale media en online producties. Hij maakte onder andere de bekroonde longread 'Langs het front tegen IS' en won samen met zijn collega Anneleen Ophoff de Belfius Persprijs voor hun online platform bij de documentaire ‘Een dag als geen ander’, over de aanslagen in Zaventem en Maalbeek. Daarnaast schreef hij ook het boek bij de reeks Kleine helden en debuteerde hij in september met zijn eerste roman. Hij leert je hoe 'Langs het front tegen IS' tot stand kwam en hoe je zelf een echte longread, die meer is dan een lang online artikel, kan maken.

Niel Van Herck

Niel Van Herck begon als journalist, werkte als digitaal strateeg voor NMBS, en is nu content maker voor Toerisme Vlaanderen. Hij staat ook mee aan het roer bij het creatieve bureau Supermachine. Verder reist hij regelmatig de wereld rond voor zijn blog Tjoolaard. Niel leert je hoe je ervoor zorgt dat je online verhalen ook echt bekeken, beluisterd en gelezen worden door Search Engine Marketing en audience engagement.

Kevin Boone

Kevin Boone werkte in het verleden als cameraman, klankman, monteur en journalist voor VRT en VTM. Nu is hij als digital content creator aan de slag bij Teamleader. Hij is verantwoordelijk voor de creatie en distributie van de audiovisuele content voor de Europese markt. Alles wat met beeld, geluid en fotografie te maken heeft, belandt op zijn bureau. Daarnaast richtte Kevin ‘Grijsfilter’ op.  Hij leert je hoe je een goeie foto maakt en die bewerkt in Photoshop. Verder geeft hij je ook een inkijk in de wondere wereld van Adobe After Effects, ideaal voor de perfecte social video.

Tommy Opgenhaffen

Tommy Opgenhaffen focust al heel wat jaren op ICT-toepassingen binnen het onderwijs. Hij is opdrachthouder digitaal leren/blended learning binnen de Arteveldehogeschool sinds 2016 en is in twee opleidingen aan de slag. Vorig jaar werkte Tommy vanuit een onderzoeksproject aan de implementatie van een chatbot binnen de opleiding communicatiemanagement. Hij ontwikkelde de chatbot 'Artie' voor huidige en toekomstige studenten, die dit academiejaar gelanceerd werd. 

Sandra Gaudenzi

Sandra Gaudenzi werkt bij !F Lab, een nieuw initiatief van Media Creative Europe om interactieve documentaires te coachen met een livinglabmethode. Ze werkt ook samen met de Universiteit van Westminster voor de oprichting van een opleiding in Interactive Factual Storytelling en is co-directeur van de i-Docs conferentie en research groep. Sandra leert je een stap verder denken in storytelling: hoe maak je digitale verhalen interactief? 

Rutger Verhoeven

Rutger Verhoeven is CCO van de Nederlandse startup Clever Lions. Met SmartOcto, een real time omnichannel content analytics systeem voor storytelling en video, bedienen ze o.a. VRT, VPRO, de Persgroep Publishing, NRC, Omroep Brabant.Ook strategisch ondersteunen ze bedrijven als NPO, Miele, Alliander en BOOM Uitgevers. Met creativiteit, insights en technologie streven ze naar structurele optimalisatie van (digitale) redacties. In het verleden werkte Rutger als Hoofd Nieuwe Media bij BNN-Vara en was hij verantwoordelijk voor alle online activiteiten van de omroep. Daarnaast presenteerde hij ruim 3 jaar de Belbus-rubriek in het consumentenprogramma ‘Kassa’ van VARA. Rutger vertelt je hoe je je online publiek het best bedient. Hoe creëer je met andere woorden met je digitaal verhaal een maximale impact?

Wim Forceville

Wim Forceville is co-founder van Fisheye, een bedrijf dat zich specialiseert in virtual reality en 360° video. Intussen werkt hij niet langer voor Fisheye maar is hij onafhankelijk VR-storyteller. Wim geeft een introductie in de mogelijkheden voor storytelling in virtual reality en 360° video, zoals hij bijvoorbeeld deed voor ‘A Syrian Oil Farmer’ met journalist Jens Franssen.

Jan D'hont

Jan D'Hont is operationeel directeur van REC. en co-founder van Chase Creative, het social story agency van het platform Chase.be. Dit gloednieuw creatief bedrijf specialiseert zich in social video en influencer marketing. Jan brengt een aantal diverse social video-cases mee, en geeft tips & tricks hoe je via Facebook-video je publiek kan bereiken, vasthouden en engageren. 

Mike Pro

Mike De Ridder (Mike Pro) is videoproducent, vlogger en artiest bij NoMoBS Entertainment. Na zijn multimedia-opleiding in 2012 besloot hij om voor de productie te zorgen van bedrijfsfilms, commercials en internet video voor bedrijven, instellingen en organisaties. In januari 2017 startte hij zijn YouTube-kanaal. Op dit platform plaatst hij zijn persoonlijke en vooral eigenzinnige creaties. Hij filmt de wereld om zich heen, maakt videoclips en kortfilms met een camera of smartphone en brengt zo zijn leven in beeld. Streven naar de Pro-versie van zichzelf als persoon is meteen ook het handelsmerk van dit verhaal.

Maarten Lambrechts

Maarten Lambrechts is datajournalist en -designer en visualisatie consultant. Als freelancer helpt hij media zoals De Tijd en L’Echo, bedrijven en andere organisaties bij het juist voorstellen van hun data en het vertellen. In samenwerking met Google News Lab krijgt hij af en toe de kans om zijn kennis bot te vieren. In zijn lessen ontdek je het zelf: datajournalistiek is allesbehalve saaie koek.

Sven De Coninck

Sven De Coninck is oprichter en directeur van REC. en is ook een van de bezielers van deze opleiding. Digital storytelling is zijn ding. Daarnaast is Sven ook een van de voortrekkers van Chase, het social story agency van Chase. Chase Creative specialiseert zich in social media video en influencer marketing. Hij vertelt je hoe je influencers succesvol kan inzetten en met welke vormen je kan spelen. 

Klasien van de Zandschulp

Klasien Van de Zandschulp is de oprichter van Lava Lab (design & technology innovation lab). Haar expertise is interaction design, met mobiele storytelling en augmented reality als focus. Klasien is een van de initiatiefnemers van het eerste virtuele en augmented festival 'Zo Niet, Dan Toch', de audioverhalenapp 'HearUsHere', de Interactive Storytelling Meetup Amsterdam en het open source platform Flinck, dat kunstwerken in tentoonstellingen verbindt met digitale verhalen.Haar laatste projecten zijn een chatbot die de verhalen van onverwachte personages uit de 17e Eeuwse schilderijen in het Amsterdam Museum verteld, de participatory performance bot 'OurSpace', en 'Maya' een augmented reality SciFi opera in München.

Digital Whut #01 Tim Verheyden