Module 1: digital content & journalism

In deze module leer je wat er nu precies van een journalist of content creator verwacht wordt in een digitale omgeving. Welke skills heb je nodig? Hoe worden je verhalen online geconsumeerd? Wat verwachten online mediagebruikers?

We starten met het kernbegrip van deze opleiding: storytelling. Welk perspectief kies je? Hoe bouw je een scenario op? Welke connectie maak je met je doelgroep? Hoe bouw je een verhaal visueel op? Welke tools kan je daarvoor gebruiken? 

Binnenkort weet jij 100% hoe een online verhaal in elkaar zit. 

Gastdocenten (*): o.a. Rutger Verhoeven (Clever Lions), Tim Verheyden (Pano/VRT)

Module 2: online publicatie

Bij digital content & journalism is de manier waarop je een verhaal presenteert bijzonder belangrijk. Dankzij een basis HTML, actieve en passieve SEO, SEA en inzicht in algoritmes zorg je ervoor dat jouw content er goed uitziet, en ook geconsumeerd wordt. 

Je leert hoe je content verzamelt, hoe je een publiek voor je content aantrekt en hoe je er interactie mee creëert.

Door even uit te zoomen naar content strategie, tools en techniek word jij morgen een nóg betere content creator. 

Gastdocenten (*): o.a. Niel Van Herck (Tjoolaard)

Module 3: digital contentproductie

In deze module ga je zelf met verschillende storytools en media aan de slag. Je leert verhalen vertellen in social video, longreads, live content creatie, infographics, audio, grafisch materiaal, animatie,  chatbots, data visualisatie, VR en AR. Tenslotte gaan we ook dieper in op interactiviteit van je online story.

We vertrekken van theorie en cases, scherpen je montageskills, maar verdiepen vooral de praktijk van sterke storytelling binnen de nieuwste media. Zodat een digitale omgeving straks geen geheimen meer voor je heeft. 

Gastdocenten (*): o.a. Wim Forceville (freelance/Fisheye), Kevin Boone (Teamleader), Vincent Merckx (Vranckx) en Maarten Lambrechts (De Tijd/freelance), Klasien Van de Zandschulp (Lava Lab)

Module 4: de digital creative van de toekomst

Nadat je alle storytools onder de knie hebt, je verhaal op een goede manier kan presenteren en weet hoe je dat het best de wereld instuurt, is het tijd om je (eigen) verhaal naar buiten te brengen met o.a. influencer marketing. 

Daarnaast kijken we in de toekomst van media en content: hoe zal technologie je job beïnvloeden? Is lifelong learning het antwoord? Of moet je net excelleren in je passie? 

Gastdocenten (*): o.a. Sven De Coninck (Chase Creative/REC.)

Module 5: stage

Na 10 weken les is het tijd voor stage.

Je kiest zelf of je gaat voor een stage in digital content of digital journalism, en in welke formats je jezelf wil specialiseren. De ene wil podcasts gaan maken, de andere ziet het wel zitten om een digitale mediaredactie te versterken, en nog een andere wil in een reclamebureau social videos gaan maken.

Het kan allemaal. Wij voorzien zelf een uitgebreid aanbod aan stageplaatsen. Aan de hand van persoonlijke gesprekken krijg je de kans om meerdere opties te verkennen. Eigen voorstellen of stage volgen bij je huidige werkgever zijn ook mogelijk mits genoeg uitdaging en ondersteuning. 

Als je het postgraduaat combineert met een job kan je je stage deeltijds doen en dus spreiden over een langere periode.

De beste manier om ervaring op te doen? Door stage te lopen!